Nie je recruiter ako recruiter. Ako byť tým najlepším?
„Recruitera môže robiť hocikto“ dostalo sa mi nedávno do uší a nebolo to po prvýkrát. Takéto vyjadrenia však prichádzajú najmä od ľudí, ktorí túto prácu nikdy nerobili. Ich argumentmi často býva: „Zistiť zo životopisu, čo človek robí, nie je žiadne umenie“. „Hodinku si pokecáte, a je to“. „Ak je niekto odveci, tak to vidím za 5 minút“.
Nevylučujem, že niektorí recruiteri toho v skutočnosti ani viac nerobia. Netreba však všetkých hádzať do jedného vreca. Našou úlohou, ako recruiterov, je totiž nájsť tie najlepšie talenty (preto „hľadači pokladov“), osobne sa s nimi stretnúť a ponúknuť im kariérne možnosti, ktoré sú relevantné k ich skúsenostiam a schopnostiam (prípadne ich aspoň nasmerovať, aké pozície by mohli byť pre nich vhodné).
7 vlastností TOP recruiterov
Tých najlepších recruiterov spoznáte jednoducho:
- Komunikujú transparentne a profesionálne – pravidelne informujú o aktuálnom dianí vo výberovom procese (aj v prípade negatívnej spätnej väzby).
- Majú osobný ale profesionálny prístup – sú profesionálmi v každej situácií (aj keď majú práve zlý deň).
- Sú dôveryhodní – budujú dôveru medzi svojimi kolegami ako aj kandidátmi s ktorými pracujú.
- Naozaj počúvajú – pohovor nevedú mechanicky len na základe vopred pripravených otázok, vyhýbajú sa klišé a priebeh pohovoru držia pevne v rukách.
- K businessu a hiring manažérom pristupujú asertívne a vedia presadiť kandidáta, ktorého schopnosti ho presvedčili.
- Sú expertmi na multitasking, majú schopnosť prioritizovať svoje úlohy a myslia na časovú rezervu.
- Vyhýbajú sa predsudkom a „škatuľkovaniu“, pretože vedia, že aj zle napísaný životopis môže skrývať kandidáta s potenciálom.
Recruiter spĺňajúci tieto atribúty vytŕča spomedzi šedého priemeru. Ako byť ale najlepší z lepších? Recruiting je jednoznačne o vzťahoch. Páči sa mi teória, že skutočne dobrý recruiter by mal byť ako terapeut – schopný načúvať, budovať dôveru, vytvoriť dlhodobé vzťahy, pospájať informácie a dávať odporúčania.
Ako najlepšie využiť vaše DNA terapeuta?
Pri budovaní vzťahov sa sústreďte na 5 oblastí:
- Tím – nájdite si čas na svojich kolegov a spoznajte ich. Pamätajte si, že príde čas, kedy budete potrebovať ich pomoc. Zdieľanie znalostí a kamarátske vzťahy sú cestou k dlhodobému plneniu cieľov vášho oddelenia.
- Sieť kontaktov – či už v online alebo offline podobe vám dáva na dosah ruky obrovské množstvo kandidátov. Rozširujte tieto siete, pretože v prípade potreby budete presne vedieť, kde hľadať.
- Marketing – rozmýšľate nad inzerciou pracovnej pozície v novinách? Prípadne nad online kampaňou? Marketing by mal byť váš najlepší priateľ, môže vám ponúknuť podporu v mnohých oblastiach. Komunikuje s nimi taktiež ohľadom úspešnosti každej spolupráce.
- Manažéri – vzdelávajte sa v tom, akých kandidátov manažéri vo vašej spoločnosti potrebujú. Na oplátku im vysvetlite, ako funguje výberový proces a nastavte si spoločné očakávania. Niektorí skutočne netušia, ako vyzerá váš bežný deň.
- Kandidáti – tu prichádza na scénu „obchodnícky“ duch. V závislosti na situácii si však musíte nájsť ten správny pomer medzi mäkším vzťahovým prístupom a tvrdším predajnejším. Ale pamätajte, že najdôležitejšie sú skúsenosti kandidáta.
80% práce recruitera sa točí okolo budovania vzťahov a dôvery. Táto schopnosť je síce zvyčajne vrodená, no v prípade jej miernej absencie nezúfajte. Staňte sa dobrým partnerom pre kandidátov a svojich kolegov, zachovajte si svoju prirodzenosť a nefalšovanosť. Práve to vás povedie na ceste úspešného recruitera.
Prečítajte si aj:
Adam Glassman, What Makes a Recruiter Great isn’t Their Sales Skills; it’s This…, Undercover Recruiter
Sophie Deering, What Qualities Make a Great Recruiter?, Undercover Recruiter