Typy uchádzačov, ktoré vás môžu zaskočiť. Ako ich zvládnuť?
V minulom blogu sme sa dozvedeli niektoré dôvody, prečo bývajú kandidáti na interview nepríjemní.
Dnes sa pozrieme na to, ako konkrétne situácie na pohovore zvládnuť. Dôležité je pochopiť, že je v záujme kandidáta, keď nasledujete počas interview vaše „rules“. Pretože vy ste špecialista na interview a viete presne, ktoré informácie od uchádzača potrebujete.
Nechápavý kandidát
Na interview odbočuje od témy, nechápe, prečo sa ho pýtame otázky na pozíciu, na ktorej bol pred 5 rokmi, tvári sa nepríjemne. Tejto situácii môžeme predísť už v úvode. Kandidátovi predstavte, čo ho čaká počas interview, akým témam a v akom slede sa budeme venovať.
Dominantný kandidát
Už pri príchode vám poriadne zmačkne ruku, hlbokým hlasom sa predstaví a na interview sa snaží prevziať kontrolu. Na otázky buď odpovedá nepriamo alebo sa ich snaží klásť on. Prípadne na úvod interview zahlási, že najskôr chce vedieť všetko o pozícii, až potom je vôbec ochotný s vami riešiť jeho skúsenosti.
Dôležité je, aby ste ho stlmili hneď v úvode, aby pochopil, že vedenie interview je na vás. Pri predstavení sa usmejte a tvárte sa sebavedomo. Predstavte mu ako bude interview vyzerať, aby nemohol namietať. Prejavte pochopenie pre jeho požiadavky, ale nenechajte sa vyviesť z vlastného konceptu a štruktúry pohovoru.
Kandidát neodpovedá na vaše otázky priamo
Odbočuje od témy a informácie, ktoré k vám prúdia z jeho strany, nesúhlasia s kontextom. Najskôr je na mieste sa zamyslieť nad vhodnosťou formulácie otázok. Ak je všetko v poriadku, tak hneď pri prvej nepriamej odpovedi kandidáta poďakujte za informácie, avšak taktne upozornite, že nedopovedal na otázku a zopakujte ju. Dôležité je, aby hneď v úvode kandidát pochopil, že nebudete akceptovať vágne odpovede. Taktiež si vzájomne ušetríte dostatok času.
Nevhodne oblečený kandidát
Počas interview ste zistili, že kandidát má super skúsenosti, je „v pohode“, len jeho frizúra nejak „nematchuje“ s jeho zodpovednosťami. Pri niektorých pozíciách je patričná úprava zovňajšku samozrejmosťou. Hlavne pri manažérskych a konzultačných pozíciách, kde zamestnanci reprezentujú firmu. V takom prípade si na konci interview vyhraďte časový priestor na feedback, kde kandidátovi komunikujete pozitíva aj negatíva. Je vhodné vysvetliť, prečo ho na to upozorňujete.
Kandidát rozhorčený z behaviorálneho interview
Môže sa stať, že kandidát neprimerane reaguje na behaviorálne kladené otázky. Zhodnoťte, či je naozaj tento štýl interview nevyhnutný na daný typ pozície. V prípade, že áno (klient taktiež kandidátov vystaví paľbe behaviorálnych otázok na interview), je vhodné na konci kandidátovi vysvetliť príčiny takéhoto interview a vyzdvihnúť jeho pozitíva (rýchle odhalenie kľúčových kompetencií a silných stránok).