Začínate ako manažér v novej práci? Nepokazte prvých 100 dní
Aj manažéri majú skúšobnú lehotu a práve prvé tri mesiace sú kľúčové. Ste pod drobnohľadom, všetci vás sledujú, skúmajú vaše reakcie, hodnotia rozhodnutia a dávajú stávky, ako dlho vydržíte. Neznalosť pomerov, interných procesov, či samotných kolegov, rivalita… nástrah je viac než dosť. Podľa viacerých štúdií jeden z troch manažérov nevyužije tento čas dostatočne efektívne a „zmešká vlak“. Ponúkame vám zopár overených rád úspešných manažérov, ako dosiahnuť úspech.
1. Pripravte sa a zanechajte dobrý prvý dojem
Môže to znieť ako klišé, ale prvý dojem je veľmi dôležitý. Vo veľkej miere ovplyvňuje, ako vás neskôr budú vnímať. Vopred sa informujte o firemnej kultúre, pracovnom čase a dress code. Zistite, či sa v spoločnosti zvykne vykať alebo tykať, či funguje priama komunikácia s majiteľmi spoločnosti a ako bude prebiehať váš prvý týžden. Intenzívne komunikuje ešte pred nástupom. A ešte jedna doležitá vec – za predchádzajúcou prácou urobte bodku a otočte na čistý list :)
2. Spoznajte fungovanie spoločnosti
Tlak vyvíjaný na manažérov ich často ženie k unáhleným reakciám a nie vždy šťastným rozhodnutiam. Ideálne je preto využiť čas ešte pred vašim nástupom, počas ktorého spoznáte spoločnosť a jej problémy. Ak to nie je možné, začnite so stretnutiami s členmi manažmentu, s blízkymi spolupracovníkmi, so zástupcami HR oddelenia. Zúčastňujte sa porád oddelení alebo individuálnych stretnutí na káve či počas firemných eventov. Klaďte všetkým rovnaké otázky, aby ste mohli následne porovnať ich odpovede. Spýtajte sa, ako sa spoločnosť podľa ich názoru dostala do danej situácie. Čo treba zmeniť, aby to fungovalo lepšie? Čo vy osobne môžete urobiť, aby sa ich práca zlepšila?
Po skončení internej analýzy nezabudnite na externý pohľad. Choďte na stretnutia s obchodníkmi, navštívte predajné miesta alebo priamo dodávateľov. Nesúďte, viac počúvajte rady ako dávajte ponaučenia. Nezabudnite si nové dôležité informácie každý večer spísať.
3. Informujte o ďalších krokoch
Príchod nového manažéra vačšinou vytvára atmosféru plnú obáv a otázok. V prvom rade sa sústreďte na utuženie vzťahov s novým tímom a spolupracovníkmi. Neponáhľajte sa s predstavovaním stratégie, kým nemáte všetky potrebné informácie. Pripravte tím na zmeny a dajte im vedieť, že je dôležitá ich angažovanosť. Pošlite celej spoločnosti pár dní po vašom nástupe list či email, alebo ich všetkých zvolajte na hromadné stretnutie. Zabezpečte, aby sa nedostali von akékoľvek dohady, najmä ak vás čakajú nepopulárne opatrenia alebo pripravujete nový strategický projekt.
V nasledujúcom článku si predstavíme ďalšie dôležité kroky, na ktoré nesmie manažér zabudnúť.
Zdroj: Management, 100 jours pour réussir à votre nouveau poste