Zatočte s prokrastináciou: ako na „to do“ listy?
Keďže slovo prokrastinácia sa už stáva súčasťou nášho každodenného slovníka, rozhodli sme sa venovať tejto téme sériu článkov. Dnes pokračujeme ďalším blogom, ktorý venujeme tipom, ako úspešne bojovať s prokrastináciou pomocou „to do“ listov a plánovania.
Zložité úlohy si rozdeľte na menšie „podúlohy“. Je logické, že prokrastinátori sa zo zásady najviac vyhýbajú najťažším úlohám. Máte za týždeň pripraviť prezentáciu so štvťročnými výsledkami alebo napísať článok do odborného časopisu? Ideálna výhovorka na to, aby ste si začali robiť výročné upratovanie v šuflíkoch alebo v počítači. Preto si radšej dajte záväzok, že každý deň spravíte dva „slidy“ alebo napíšete dva odstavce a potom sa budete venovať iným činnostiam.
Určite si prority. Mnoho štúdií potvrdzuje, že našu pracovnú energiu a sebavedomie počas celého dňa najviac nakopne, ak prvá úloha, ktorú ráno vybavíme, je tá najťažšia. V podstate je to úplne jednoduché – nemusíte sa nad tým príliš zamýšľať a len to spraviť. Uvidíte, ako sa kvalita vášho pracovného dňa po tomto „hrdinskom“ výkone zmení.
Zistite, ako dlho vám trvá plnenie úloh. Odstopujte si koľko času venujete príprave reportu, prezentácie alebo projektu bez toho, aby ste sa venovali iným veciam. Ak sa stopujete, motivuje vás to skutočne pracovať len na danej úlohe. Do budúcnosti vám to tiež pomôže lepšie si naplánovať čas. Ak používate Chrome, pre uľahčenie využite rozšírenia do prehliadača, ktoré vám automaticky sledujú čas, ktorý venujete jednotlivým činnostiam (napríklad Simple Time Track, Task Tracker a iné).
Čo vás najviac zdržuje? Odsledujte si, čo vás pri plnení úlohy najviac spomaľuje. Sú to telefonáty, emaily alebo návštevy?. Ak spoznáte svoje hlavné „rozplyľovače“ v budúcnosti ich môžete pri dôležitých projektoch eliminovať napríklad vypnutým telefónom alebo prácou na home office.
Nájdite si vlastný rytmus. Kedy sa vám pracuje najlepšie? Po káve? Pri počúvaní vašej obľúbenej hudby alebo keď máte na stole úplný poriadok? Každému vyhovuje niečo iné. Predtým ako začnete pracovať, prispôsobte si pracovné podmienky tak, aby sa vám pracovalo čo najlepšie. Keď sa pri „táraní“ kolegov nemôžete sústrediť, dajte si slúchatka a zapnite si obľúbenú hudbu, upracte si stôl alebo si zapáľte sviečku! Podstatné je, že sa vám nad prokrastináciou konečne podarí zvíťaziť!
Zdroje:
Hare Estroff Marano, Ending Procrastination, Psychology Today
Iiya Pozin, 10 Tips To Stop Procrastinating and Get Done, LinkedIn Today