Pracovný pohovor: „self-marketing“ alebo ako sa vedieť predať?
Jedna z kľúčových vecí, ktorú by ste si pred pohovorom mali pripraviť je váš „self-marketing“. Vedieť sa predať vám niekedy pomôže viac ako „nadupaný“ životopis. Dnes si povieme, ako to zvládnuť.
Prvá vec, v ktorej by ste mali mať pred pohovorom jasno, je vaša motivácia. Vopred si preto pripravte svoju odpoveď na otázky typu: „Prečo chcete pracovať práve v našej firme?“ a „Čo Vás zaujalo na tejto pozícii?“ S oboma otázkami sa stretnete takmer na každom pohovore, buďte preto pripravení.
S motiváciou súvisia ďalšie otázky:
- Čo očakávate od práce v našej firme?
- Prečo si myslíte, že práve vy ste vhodným kandidátom na túto pozíciu?
- Čo by ste mohli priniesť tímu a firme?
- Čo je pre vás pri výbere novej pracovnej pozície najdôležitejšie?
Aby ste vedeli na tento typ otázok odpovedať s istotou, prečítajte si ešte raz popis pracovnej pozície. Pomôže vám to odhaliť aj ďalšie potenciálne otázky. Je viac ako pravdepodobné, že na pohovore budú preverovať práve tie zručnosti a schopnosti, ktoré sú v inzeráte uvedené medzi požiadavkami na danú pozíciu.
Nespoliehajte sa však na to, že im len zopakujete skúsenosti rozpísané vo vašom životopise. Najhoršie, čo môžete povedať, je „však to mám uvedené vo svojom životopise“.
Pripravte si reálne príklady, na ktorých budete demonštrovať požadované zručnosti! V akej konkrétnej situácii sa v minulosti prejavili vaše vodcovské schopnosti, tímový duch, organizačné schopnosti alebo umenie komunikovať? Ak ešte nemáte žiadne pracovné skúsenosti ani brigády popri škole, opíšte situácie týkajúce sa vášho štúdia alebo osobného života.
Pre istotu majte v zálohe aj príklady situácii, kedy nešlo všetko podľa vašich predstáv. „Dokonalý“ kandidát, ktorý sa nikdy nestretol s neúspechom a nikdy neurobil žiadnu chybu je vždy recruiterom trochu podozrivý. Na druhej strane kandidát, ktorý si svoju chybu prizná a zároveň povie, čo by dnes v rovnakej situácií urobil inak, preukáže nielen schopnosť sebakritiky ale aj vôľu na sebe pracovať a v budúcnosti sa podobným chybám vyvarovať.
Ďalšie tipy ako si pripraviť stratégiu self-marketingu vám ponúkneme v nasledujúcom blogu.