5 tipov, ako nevyplašiť nováčika v tíme
Striktné štandardy, hrubé príručky a nejasné zadania počas prvých dní môžu nového zamestnanca od práce vo vašej firme pekne odradiť. Pozrime sa na to, ako mu počiatočné týždne v novej práci môžete uľahčiť.
1. Dajte si záležať na prvom dojme
Pocit, ktorý má človek prvý deň v novom zamestnaní, sa s ním väčšinou ťahá ešte dosť dlho. Dajte si záležať, aby sa váš nový kolega cítil komfortne a nezačal pochybovať, či nové zamestnanie bola správna voľba. Uvedenie do kolektívu a zoznámenie s prácou by malo prebiehať uvoľnene, neformálne a čo najjednoduchšie.
2. Nezavaľte nového zamestnanca hneď v úvode byrokraciou
Prvé dni v práci by mali byť hlavne o spoznávaní nových kolegov, nadriadených a podriadených, ale aj ľudí na ostatných oddeleniach, s ktorými nový zamestnanec bude prichádzať do styku. Doprajte mu dostatok času, aby mal možnosť s každým prehodiť aspoň pár slov – je to určite prospešnejšie ako zatvoriť ho do kancelárie so smernicami vašej firmy a reportami či štatistikami za posledných desať rokov.
3. Upustite od schématických postupov
Zoznámenie nového zamestnanca s vašou firmou by malo byť čo najosobnejšie. Nemali by ste sa striktne držať nejakých firemných štandardov – expert s dvadsiatimi rokmi praxe si bude vyžadovať iný prístup ako čerstvý absolvent. Tiež musíte rozlišovať, či zamestnanec už pracoval v danej oblasti, alebo prechádza z úplne iného odvetvia atď.
4. Priraďte novému zamestnancovi mentora alebo „spojenca“
Nezáleží na tom, koľko rokov skúseností má nový zamestnanec za sebou – každý z nás potrebuje mať v novej práci pocit, že sa môže na niekoho obrátiť. Mladší zamestnanci možno budú potrebovať mentora, ktorý by ich postupne sprevádzal jednotlivými krokmi a procesmi vo firme, iným postačí kolega alebo zamestnanec HR oddelenia, na ktorého sa môžu obrátiť v prípade otázok, nejasností, atď. Nový zamestnanec by nemal mať pocit, že svojimi otázkami niekoho obťažuje. Preto by ste mali hneď od začiatku určiť jedného alebo viacerých ľudí, s ktorými by mal v prípade dodatočných otázok komunikovať a cítiť sa pri tom komfortne.
5. Zariaďte, aby sa zamestnanec od začiatku cítil užitočný
Pre človeka, ktorý práve začal chodiť do novej práce, nie je nič horšie, ako celé dni sa len „ponevierať“ a nebyť dostatočne informovaný o tom, čo má vlastne robiť. Noví kolegovia sú zaneprázdnení, HR oddelenie si formálne odbilo uvedenie do kolektívu a strčilo zamestnancovi do ruky firemnú príručku a zamestnanec sa cíti stratený a nepodstatný. Tomu by ste sa v každom prípade mali vyhnúť. Od začiatku musíte mať vypracovaný presný postup, čomu by sa nový zamestnanec mal začať venovať. Pripravte mu počítač a zadajte mu hneď v úvode zmysluplné a jasné úlohy. Len tak zabezpečite hladký priebeh začlenenia nového kolegu do jeho novej role.
Zdroje: Getting the Right People, HRCouncil.ca