4 trendy, ktoré budú meniť svet HR v roku 2017 (aj na Slovensku)
Článkov o trendoch v HR na rok 2017 nájdete hlavne na zahraničných blogoch mnoho, často sú však mierne odtrhnuté od našej HR reality. Zhodujú sa však v tom, že medzi najväčšie výzvy budú patriť schopnosť prispôsobovať sa meniacim očakávaniam, využiť možnosti digitalizácie a v neposlednom rade umiestniť do stredu záujmu zákazníka (=kandidátov/zamestnancov). Čo to ale v praxi znamená?
Zamestnávateľská značka vs. značka zamestnanca
Pamätáte si časy, kedy sa zamestnancom vo firmách hromadne blokoval Facebook, YouTube a ostatné online služby? Dnes už tento trend postupne ustupuje. Jednak v dobe smartfónov je úplne zbytočné blokovať tieto služby na počítačoch, keď zamestnancovi stačí zapnúť si svoj mobil a je online. Čo je však dôležitejšie, mnohé firmy si uvedomili, že namiesto drahých kampaní na podporu zamestnávateľskej značky stačí urobiť jednoduchú vec – nechať slobodne komunikovať vlastných zamestnancov. Pre budovanie značky nie je nič silnejšie, ako keď dá váš zamestnanec na Facebook reálnu fotku z práce, z ktorej cítiť, že je u vás spokojný.
Určite ste si aj vy všimli, ako sa v posledných mesiacoch na LinkedIn doslova „vyrojili“ všetky tie fotky stolov, ktoré mali zamestnanci pripravené vo svoj prvý deň v novej práci. „Vyphotoshopované“ fotky z fotobanky dnes už naozaj nikoho neoslovia, práve naopak, ľudia pozitívne vnímajú autentickosť.
Agilne na HR
Agilný prístup je tradične využívaný v oblasti vývoja softvéru a jeho základom je okrem schopnosti adaptovať sa na meniace prostredie aj orientácia na neustále zlepšovanie riešení. Agile však už dávno nie je len pre IT, ale niektorými prístupmi sa môžete inšpirovať vo svojej každodennej práci. Napríklad hovorí o tom, že sa nemáte fixovať na dokonalosť. Kým totiž svoj nápad dotiahnete do dokonalosti riskujete, že svet okolo vás sa medzičasom zmení, takže vaše riešenie už vlastne vôbec nie je dokonalé. Preto netrávte veľa času vo fáze plánovania, ale testujte svoje nápady. Ďalším predpokladom je budovanie malých HR tímov, ktoré sú schopné rýchlejšie sa prispôsobiť meniacim podmienkam.
Budujeme zážitky
O „candidates experience“ alebo zážitku uchádzačov z výberových procesov som už v minulosti na blogu písala. Cieľom v roku 2016 bolo navrhnúť s pomocou technológií taký výberový proces, ktorý je presvedčivý, zapamätateľný, personalizovaný a v ktorého centre je priamo uchádzač.
V roku 2017 sa táto téma posunie ešte ďalej, a to k zážitku zamestnancov. Ten zahŕňa nielen príjemné pracovné prostredie (ktoré napomáha k optimálnemu výkonu extrovertným ale aj introvertným osobnostiam), poskytnutie nástrojov a technológií, ktoré pomôžu zamestnancom byť efektívni, ale aj v ich osobnej podpore zo strany manažérov, aby mohli dosiahnuť svoje pracovné ciele.
V centre diania je stále „človek“
Aj napriek digitalizácií, cloudovým riešeniam či umelej inteligencii, úspešnými HR stratégiami na prilákanie nových zamestnancov budú stále tie, ktorým sa podarí efektívne skombinovať virtuálny svet s tým skutočným. Jedným z príkladov je napríklad organizácia tzv. „hackathonov“, ktoré sa síce začínajú vo svete online, ale ich jadrom je osobné stretnutie všetkých zúčastnených a práca na spoločnom projekte počas vopred určeného času. Viaceré takéto iniciatívy sme videli v roku 2016 aj u nás a tento trend sa bude pravdepodobne rozširovať aj do ďalších oblastí.
Čím bude „žiť“ vaše HR oddelenie v nasledujúcom roku? Podeľte sa s nami o svoj názor v komentároch.
Ak vás táto problematika zaujala, prečítajte si aj články od Forbes, HBR, HR Trend Institute a LinkedIn: