4 tipy ako nestrácať čas hľadaním „dokonalého“ kandidáta
V predchádzajúcom blogu sme písali o tom, prečo je podľa nás lepšie hľadať kvalitných ľudí, ktorí odvedú dobrú prácu a zapadnú do firemnej kultúry, ako pátrať mesiace po „géniovi“, ktorý možno ani neexistuje. Dnes sme zosumarizovali niekoľko základných rád, ktoré nielen vašu prácu pri nábore zamestnancov zefektívnia ale zároveň zabezpečia, že výberový proces prebehne na najvyššej úrovni.
Vytvorte si stratégiu náboru zamestnancov. Nezáleží na tom, či aktuálne niekoho hľadáte alebo nie. Dôležité je presne vedieť, ako budete postupovať, ak sa nejaká pozícia otvorí. Jasne vymedzená stratégia náboru a výberu nových zamestnancov vám zabezpečí hladký priebeh aj v krízovej situácií.
Klaďte dôraz na školenia. Ak budete priebežne školiť svojich vlastných zamestnancov, nebudete sa musieť obávať toho, kde zoženiete kandidátov na novo-otvorené pozície. Budete môcť vyberať z vlastných radov. Zamestnanci, ktorí komplexne chápu, aká je ich úloha vo firme a ako firme ich práca pomáha, sú efektívnejší a cítia sa vo svojej pozícii lepšie. Úplným základom sú samozrejme kvalitné školenia pre recruiterov a zamestnancov HR oddelenia.
Ako recruiteri musíte vedieť zájsť aj „za hranicu všedných možností“. Recruiteri by sa mali postarať o to, aby bola otvorená pozícia viditeľná pre cieľovú skupinu, ktorú hľadáte. Preto je dôležité, aby vedeli, akým spôsobom je najefektívnejšie túto cieľovú skupinu podchytiť. Pre marketingové a kreatívne pozície je Twitter výborné médium, ale výrobného technológa tam budete hľadať márne.
Neobmedzujte sa štandardnými postupmi, hľadajte nové cesty komunikácie a oslovujte široké spektrum potenciálnych kandidátov. Nezabudnite na svojich vlastných zamestnancov. Často sa stáva, že sami poznajú niekoho, kto by sa vám do firmy hodil. Nikdy neviete, z ktorej oblasti môže „priviať“ toho správneho človeka.
Neustále robte prieskum trhu práce a sledujte situáciu. Bez toho, aby ste poznali trh, nebude vaše úsilie efektívne. Predtým ako si stanovíte ciele, by ste si mali vedieť odpovedať na otázky: aký je na trhu dopyt po obsadzovanej pozícii? Aké podmienky majú iní ľudia na podobných pozíciách? Môžete mať tých najlepších rectruiterov a najširšiu databázu, ale ak hľadáte špecialistu na určitú pozíciu a ponúkate mu plat 1000 eur, pričom u väčšiny ostatných firiem by zarobil 2-krát toľko, je logické, že hľadať budete dlho.
Uvedenie vyššie spomínaných metód do praxe vám výrazne uľahčí hľadanie toho správneho človeka do vašej firmy – a nemusí byť vôbec „dokonalý“.
Zdroj:
Ronald Alexander, Hiring Managers: Don’t Try to Find the Perfect Employee, The Undercover Recruiter