10 rád ako nebyť slonom v porceláne počas pohovoru
Dostali ste pozvanie na pracovný pohovor. Vchádzate do miestnosti, pokúšate sa pôsobiť sebavedomo a profesionálne, ale keďže každé slovo či gesto bude hodnotené cudzími ľuďmi, ktorí navyše rozhodujú o vašom osude, cítite sa akoby ste išli na výsluch? Týchto 10 rád vám pomôže urobiť na pohovore pozitívny prvý dojem vďaka dobrým spôsobom.
1. Prvým plusovým bodom je potvrdenie prijatia emailovej pozvánky na pohovor. Zdá sa to ako samozrejmá vec, ale z vlastnej skúsenosti viem potvrdiť, že tak spraví len 10% uchádzačov o prácu. Informácie, ktoré sú uvedené v potvrdzovacom emaily, nepodceňujte. Kľúčové sú mená osôb, s ktorými sa budete stretávať. Ak nie sú v správe uvedené, určite si ich vypýtajte. Verte mi, zídu sa vám :).
2. V prípade ak musíte čas stretnutia zmeniť, dajte to vedieť s dostatočným časovým predstihom, minimálne 48 hodín vopred. Ideálne je uviesť aj stručný dôvod a navrhnúť nové možnosti, kedy ste dostupní na osobné stretnutie.
3. Opäť sa dostávame k menám. Pri príchode na recepciu spoločnosti sa predstavte celým menom a tak isto komunikujte meno osoby, s ktorou sa stretávate. V prípade, že na pohovore bude viacero prítomných, uveďte meno osoby, s ktoru ste si stretnutie potvrdili.
4. Pohovor je príležitosť ako oslniť priameho nadriadeného, preto sa primerane oblečte. Vždy je lepšie sa obliecť viac formálne ako menej. Odporúčam však zvoliť oblečenie aj na základe firemnej kultúry. Vsadiť na čierno-bielu kombináciu, jednoduchý make-up a decentné topánky sa vždy vyplatí. Nepreháňajte to s výraznými šperkami a parfémom.
5. Pri podaní ruky je dôležitý najmä stisk, nesmie byť príliš silný ani slabý. Ak si nie ste istí, kľudne si ho doma nacvičte. Nikdy však nepodávajte ruky nahýnaním sa cez stôl. Pristúpne k danej osobe z boku a pri podaní ruky udržujte očný kontakt. Ak je na pohovore viacero zástupcov spoločnosti, je dôležité aj poradie, v akom si budete ruky podávať. Ak ste pán, začnite určite s dámami, následne s pánmi podľa toho, kto je pri vás najbližšie. Ak ste dáma, zvoľte poradie od najbližšieho k vám.
6. Potom, ako si popodávate ruku so všetkými prítomnými, zvorilo sa opýtajte, kam sa máte posadiť. Po usadení si nevykladajte na stôl osobné veci (mobil, kabelku, fľašu s vodou). Všetky tieto veci si umiestnite na stoličku vedľa vás. Na stôl si dajte iba poznámkový blok, pero a prípadne iné materiály, ktorými sa chcete počas pohovoru odprezentovať.
7. Dávajte si pozor na to, čo budete komunikovať prostredníctvom vášho držania tela a postoja, uistite sa, že je správny. Napríklad, ak sedíte s nohami prekríženými vysielate signál, že ste uzavretý alebo sa cítite defenzívne. Ak budete mať ruky uložené do lona počas celého rozhovoru, upozorňujete na to, že vám chýba sebavedomie. Hranie sa s vlasmi odhalí vašu nervozitu či mladistvosť.
8. Ak vám pred pohovorom ponúknu vodu, vezmite si ju, aj keď nie ste smädný. Malý glg vám môže pomôcť natiahnuť čas pri formulácii odpovede na zložitú otázku, alebo vám dať chvíľu na skoncentrovanie sa.
9. Pri odchode sa nezabudnite poďakovať a rozlúčiť sa so zástupcami firmy, ideálne podaním ruky v takom poradí, ako pri uvítaní. Svoj telefón si nechajte vypnutý, až kým neopustíte budovu. Nikdy netelefonujte svoje dojmy z pohovoru vašim blízkym ešte v budove resp. pred jej vchodom. Odíďte do bezpečnej vzdialenosti, pretože nikdy neviete, kto vás môže počuť.
10. Po návrate domov sa poďakujte za stretnutie aj prostredníctvom emailu a zhrňte si ďalší postup v rámci výberového procesu. Ak ste tieto informácie počas pohovoru nedostali, vypýtajte si ich práve v tomto emaile.
Ak sa budete pred ďalším pohovorom držať týchto rád, pomôžu vám posunúť sa z radov priemerných kandidátov a vytŕčať z davu.
Zdroje:
themuse.com
experience.com