Našli ste skvelého kandidáta? Nehrajte to len na peniaze
Po týždňoch tvrdej práce ste konečne našli toho správneho kandidáta. Teraz nastáva fáza vyjednávania podmienok a výšky platu. Napriek tomu, že máte obmedzený rozpočet, myslite na to, že peniaze nie sú všetko!
Ešte stále je medzi nami veľa recruiterov, ktorí si myslia, že stačí dať kandidátovi o niečo vyšší plat ako mal na predchádzajúcej pozícii a „majú ho“. A keď zistia, že je príliš drahý, tak hľadajú niekoho iného. Recruiterská prax však naznačuje, že najdôležitejším faktorom pre kandidátov je pri rozhodovaní schopnosť vypočuť ich potreby a čo najviac sa im snažiť vyhovieť. Výška platu nemusí vždy byť tou najzásadnejšou podmienkou.
Preto si pri vyjednávaní a dohadovaní podmienok s kandidátom vždy klaďte nasledovné otázky:
1. Môžeme si tohto kandidáta dovoliť?
Ak nie, radšej to priznajte hneď na začiatku. Predtým sa však ubezpečte, že kandidát pozná všetky finančné i nefinančné benefity, ktoré firma ponúka. Dobrý recruiter v tomto momente už pozná kandidáta natoľko, aby vedel, či pri rozhodovaní hrajú významnejšiu rolu peniaze alebo napríklad možnosť pracovať pár dní z domu.
2. Prečo sa chce kandidát relokovať?
Relokácia zamestnancov stojí firmu nemalé peniaze. Veľakrát však chce kandidát zmeniť miesto pôsobenia z osobných dôvodov a je ochotný sa presťahovať aj za nižšiu alebo dokonca žiadnu kompenzáciu. Najprv si teda zistite, či sa kandidát mieni presťahovať len kvôli vašej ponuke alebo to plánoval už predtým napríklad preto, že chce bývať bližšie k rodine.
3. Pozná človeka s podobným profilom?
Je možné, že napriek vášmu ukážkovému prístupu a skvelým benefitom firmy, kandidát ponuku kvôli obmedzenému rozpočtu nezoberie. Jednajte narovinu. Spýtajte sa ho, či pozná niekoho s podobným profilom. Možno menej skúseného, zároveň však menej náročného na plat. Väčšinou kandidáti s vami radi zostanú v kontakte. Veď možno ich oslovíte s lepšou ponukou v budúcnosti.
V každom prípade je veľmi dôležité naučiť sa „predať“ kandidátovi pozíciu aj niečím iným ako platom, keďže rozpočty sú v súčasnosti obmedzené skoro v každej firme. Tou najdôležitejšou vecou je vyvolať u neho príjemný pocit z každého stretnutia. Práve vaše vystupovanie a celková atmosféra vo firme môžu byť tým rozhodujúcim faktorom, kvôli ktorému sa nakoniec rozhodne prijať vašu ponuku.
Zdroj: Jennifer Morgan, Making an Offer: It’s Not All About the Money, ere.net