Čo znamená UX pri výberových procesoch?
Pred dvoma týždňami organizovala Profesia workshop na tému HR branding. Rada by som doplnila k obsahu, ktorý sa preberal na workshope, ešte niekoľko postrehov z našej praxe. Na HR branding má totiž veľký vplyv aj tzv. „user experience“ počas výberového procesu.
Anglické „user experience“ (skratka UX) sa používa často v súvislosti s návrhom produktov, vrátane IT aplikácií a webových stránok. V praxi tento pojem zahŕňa všetky aspekty, ktoré vplývajú na celkový zážitok používateľa (zákazníka) pri využívaní produktu alebo služby. Pre webdizajnéra to znamená navrhnúť prehľadnú webovú stránku, pre supermarket správne rozmiestniť regále s tovarom a pre recruitera vytvoriť optimálny výberový proces
Pri skvalitňovaní UX je základom pochopenie používateľa – v našom prípade uchádzača o prácu. Ak pochopíme jeho potreby, hodnoty a na druhej strane obmedzenia, dokážeme vytvoriť taký výberový proces, ktorý zlepší celkovú skúsenosť kandidáta s našou spoločnosťou.
Nezáleží od toho, na akú pozíciu kandidáta vyberáme – väčšina ľudí má pri výberovom procese univerzálne potreby. Ak sa vám podarí vyhovieť im, zážitok uchádzača bude pozitívny bez ohľadu na to, ako výber nakoniec dopadne. Sú to tieto:
Jednoduchosť procesu
Všetko od zaslania životopisu, hľadania informácií o spoločnosti až po samotný pohovor musí byť pre kandidáta čo najjednoduchšie. Nefungujúce emailové adresy, siahodlhé formuláre, potreba registrácie pred zaslaním životopisu a nejasné indície k pozitívnej skúsenosti určite neprispievajú.
Spätná väzba
Každému kandidátovi, odhliadnuc od toho, nakoľko je pre pozíciu relevantný, by mal recruiter minimálne zaslať potvrdenie o prijatí životopisu. Kandidátov, ktorí postupujú ďalej, je potrebné informovať o ich statuse a časovej osi výberového procesu.
Otvorená komunikácia a dostupné informácie
Profesionálny recruiter informuje kandidáta čestne a jasne o jeho statuse vo výberovom procese. Zamlžovanie faktov alebo spätnej väzby (napríklad prečo bol vybraný iný kandidát) by nemali byť štandardom.
Rešpekt
Všetci kandidáti si zaslúžia rešpekt za ich námahu a čas, ktorý výberu venovali. Všetci, aj neúspešní kandidáti, musia dostať záverečné vyrozumenie ohľadom ich záujmu o pozíciu. Práve v tejto fáze výberového procesu sú kandidáti najviac citliví na korektné a včasné poskytovanie informácií.
HR branding je komplexná téma, na ktorú je možné pozerať z viacerých uhlov pohľadu. Práve UX môže byť pre vás nielen inšpiráciou ale pomôže vám aj zlepšiť celkové vnímanie vašej spoločnosti – či už ste potenciálny zamestnávateľ alebo personálna agentúra.
Zdroj: How to Design a Great Hiring Process: Think Candidate UX, TheUndercoverRecruiter.com
Teorie je pěkná, v praxi to skutečně neexistuje, mnohdy jsem nedostal žádné vyrozumění z výběrového řízení. V české republice funguje starý socialistický model, patrně se v čechách a na Slovensku (Moravu nevyjímaje )čeká až to nějak krachne. Politika , ekonomický systém , a vzdělávání.
Dobrý deň, ďakujem za komentár. Máte pravdu, niektoré vžité spôsoby myslenia sa veľmi ťažko menia… na druhej strane, som skôr optimistka a verím, že sa to zlepšuje, len to bude ešte nejaký čas trvať :) Nemôžem hovoriť za všetky agentúry na Slovensku, ale my v Synergie sa teóriou riadime v praxi. Na každý životopis, ktorý nám príde, by mal konzultant reagovať aspoň emailom, keďže skutočne nie je reálne možné telefonicky kontaktovať všetkých.