Ako preniesť vianočné hodnoty do vašej práce?
Vianoce sú pre väčšinu z nás najkrajším a najsilnejším sviatkom roka. Hlavným dôvodom nie sú ani tak darčeky či dobré jedlo, ale skôr hodnoty, ktoré sa s nimi spájajú. Vďaka nim sa tento pôvodne náboženský sviatok stal takmer univerzálnym fenoménom naprieč svetom. Väčšina článkov z mojich obľúbených biznisových médií však rieši v súvislosti s Vianocami dve veci. Ako využiť nákupný ošiaľ pre zvýšenie ziskov a ako sa zo sviatočného zhonu nezblázniť. Naozaj s Vianocami nesúvisí nič iné, nad čím by sa stálo zamyslieť aj v priestoroch kancelárie?
Súcit a pomoc iným
V období vianočných sviatkov môžeme okrem výzdoby vidieť aj o mnoho viac charitatívnych akcií. Pomáhať však nemusí byť len záležitosťou neziskových organizácií a jednotlivcov.
Svet nedávno obletela správa o zakladateľovi Facebooku, Markovu Zuckenbergovi, ktorý sa rozhodol darovať väčšinu hodnoty svojho podielu na charitu. Podobným rozhodnutím už dávnejšie zaujal svet Bill Gates, zakladateľ Microsoftu.
Nemusíte ísť, samozrejme, tak ďaleko. Svetom biznisu rezonuje pojem Corporate Social Responsibility alebo spoločenská zodpovednosť firiem. Ide o prax, kedy spoločnosti a jej zamestnanci iniciujú a zúčastňujú sa na aktivitách prospešných pre spoločnosť. Môže sa prejavovať filantropiou, dobrovoľníckymi aktivitami na podporu určitých skupín či ochranou životného prostredia. Prieskumy zároveň dokazujú, že takéto aktivity zásadne zvyšujú spokojnosť,výkon zamestnancov a aj záujem zákazníkov. CSR aktivity sú dokonca zo strany zákazníkov tak cenené, že sú ochotní akceptovať vyššiu cenu produktu od spoločnosti, ktorá pomáha iným. Získate teda v konečnom dôsledku o mnoho viac, než iba dobrý pocit.
Nádej a viera
Naozaj ide v biznise len o fakty a výsledky a nádej či viera v ňom nemá žiadne miesto? Nie je náhodou nádej kľúčovou súčasťou každej stratégie a úspechu?
Základom pozitívneho myslenia, ktoré preukázateľne prispieva k lepším výsledkom v biznise, sú práve viera a nádej. Kam by sme sa predsa pohli bez dôvery v ľudí, ktorí pre nás pracujú či vo vlastné nápady? Niektoré štúdie dokonca preukázali, že spoločnosti podporujúce nádej ako jednu z firemných hodnôt sú kreatívnejšie, inovatívnejšie a majú o mnoho lepšiu starostlivosť o svojich zamestnancov. Tí jej to oplácajú vyššou angažovanosťou. Iný prieskum zas vyčíslil, že práve vďaka tomu nádej zabezpečuje 14% produktivity vo firme.
Rodina a blízkosť
Vianoce sú obdobím, ktoré si v prvom rade spájame s rodinou. Ako blízko ste svojim zamestnancom a kolegom? Že je to nevhodné? Bob Chapman je CEO spoločnosti, ktorej ročný nárast presiahol 20 percent. Úspech svojej stratégie spísal do knihy o tom, prečo sa správať k zamestnancom ako k rodine. Tento prístup má veľmi jednoduché princípy: záujem, starostlivosť a čas. Keď je niečo vaše, staráte sa o to viac. Zakladatelia firmy bývajú úspešnými CEO, keďže ju často vnímajú ako svoje dieťa a investujú do nej viac energie i záujmu. Rovnaký prístup je možné zvoliť voči zamestnancom a kolegom. Komunikujte s nimi pravidelne a otvorene, aby vnímali, že sú plnohodnotnou súčasťou smerovania firmy. Preberte za ich rozvoj osobnú zodpovednosť a hľadajte priestor ako im pomôcť. Vaša časová investícia by však nemala končiť pri tom – nezabudnite na tímbuildingy, spoločné charitatívne akcie, ale aj vianočný večierok:). Opätovne sa vám oplatia dôverou, angažovanosťou a lojalitou. Ako tvrdí Chapman, je to ten „najpríjemnejší a najudržateľnejší spôsob pre zlepšovanie chodu vášho biznisu“.
Určite sa teda vyplatí zaviesť tieto hodnoty Vianoc do vašej firmy. Ak sa vám to ale nepodarí a predsa by ste chceli trochu „vianočnej atmosféry“ aj vo vašej kancelárii, stále si môžete zahrať hru Secret Santa, pri ktorej sa s kolegami pobavíte, zblížite a spríjemníte si deň:)
Chcete zistiť viac? Prečítajte si aj:
Dan Schawbel, Bob Chapman: Why You Should Treat Your Employees As Family, Forbes
Deborah Mills-Scofield, Hope Is a Strategy (Well, Sort Of), Harvard Business Review
Jennifer Robison, Making Hope a Business Strategy