Absolventi vo vašej firme: čo by ste o nich mali vedieť
Blížia sa maturity a štátnice, s čím každoročne súvisí aj nábor absolventov. Pri tejto téme sa často stretávam s tvrdením, že „dnešní mladí, to už nie je to čo bývavalo“. A skutočne nie sú, ale to automaticky neznamená, že to ide k horšiemu. Sami často hľadáme absolventov, či už na pozície pre nás alebo našich klientov, a nie vždy rozumieme ich vnímaniu a rozhodnutiam. Ako manažéri a HRisti však venujte pozornosť generácii Y, pretože jej prístup a preferencie nepochybne ovplyvňujú pracovné prostredie.
Generácia Y, ako každá generácia pred nimi, sa usiluje žiť kvalitný život. Ich ideálnou predstavou je mať dobrú prácu, ale len 6 hodinový pracovný čas pri zachovaní pôvodného platu. Majú silnú potrebu sa zžiť so svojim pracovným prostredím, byť súčasťou aktívnej komunity, mať sociálne väzby a finančnú stabilitu. Chcú mať možnosť minúť peniaze na to čo chcú, a nie len na to čo potrebujú. Otázkou zostáva: dostávajú v skutočnosti od práce a života to čo očakávajú? Žiaľ, ani veľmi nie. Gallupov prieskum potvrdil, že absolventi v súčasnosti ťažko hľadajú prácu, ktorá by ich plne napĺňala.
Miera ich nezamestnanosti je pomerne vysoká a len 29% zo zamestnaných sú naozaj zapálení pre svoj nový job.
Súčasní absolventi generácie Y od svojej práce očakávajú:
- flexibilný pracovný čas,
- dobrý plat,
- zmysluplnosť pracovnej náplne,
- sociálne väzby a dobrý pracovný kolektív.
Pri nastavovaní náborovej stratégie zameranej na absolventov si však treba uvedomiť dôležitý fakt. Generácia Y je pomerne diverzifikovaná skupina. Má však niekoľko spoločných charakteristík, ktoré vám môžu pomôcť lepšie pochopiť ich prístup k hľadaniu novej práce.
Voľnosť
Generácia Y sa nehrnie do životných/rodinných záväzkov. Tento trend sa prejavuje aj v ich pracovnom živote. Na pozíciu a spoločnosť, v ktorej pracujú, nemajú veľmi silnú väzbu. Sú náchylnejší častejšie meniť a fluktuáciu nevnímajú negatívne.
Prepojenie
Absolventi sú síce menej náchylní spájať samého seba so značkou zamestnávateľa, na druhej strane však potrebujú mať silné väzby na svoje okolie. Internet, wifi, smartfóny im umožňujú nepretržitý prístup k informáciám, správam, zábave a kamarátom. Túžia po voľnosti, no zároveň táto „hyberkonektivita“ im pomáha byť v spojení s celým svetom, čo zmenilo spôsob, akým sa rozhodujú. Generácia Y ocení rýchlu online komunikáciu a rýchly prístup k informáciám aj v ich pracovnom živote. Online náborová kampaň, firemný chat a aktualizované informácie na intranete by preto nemali byť pre vás tabu.
Nenútenosť
Generácia Y sa prakticky stále usiluje o zmeny, vrátane práce. Neakceptujú názor, že „takto sa to robilo doteraz“ ako odpoveď. Vyžadujú, aby sa zamestnávateľ prispôsobil ich potrebám. Ich ideálnom je mať možnosť zvážiť viacero spôsobov riešenia a využívať čo najviac digitálnych zdrojov. Rovnako sa správajú aj pri zmene zamestnania. Chcú sa oslobodiť od starých zvykov a výkonnostných štandardov a očakávajú, že lídri a manažéri sa adaptujú na tento fakt. Vidia prácu a život ako úzko prepletené a z tohto dôvodu chcú mať aj iný vzťah s manažérom. Chcú, aby sa o nich staral nie len ako o zamestnanca, ale aj ako o osobu.
62% populácie generácie Y plánuje zostať v zamestnaní minimálne ďalší rok, ak cítia, že sa môžu so svojim manažérom rozprávať aj o mimopracovných záležitostiach.
Ideály
Súčasní absolventi sú optimistickou skupinou a veria, že život a práca majú byť hodnotné a mať zmysel. Chcú sa učiť a rásť. 87% z nich hovorí, že profesionálny rozvoj a možnosť kariérneho rastu sú pre nich v práci veľmi dôležité. Chcú pochopiť, ako zapadajú do ich terajšej práce, tímu, firmy. Hľadajú prácu, ktorá napĺňa ich ideály a dáva im pocit dôležitosti. Ako vzdelaná a technologicky zdatná skupina zamestnancov si často kladie otázku „čo mi táto práca dáva?“.
71% súčasných absolventov, ktorí vedia čo je stratégiou ich zamestnávateľa a v čom sa líši od konkurencie, plánuje zostať ďalší rok na svojej pozícii.
Súčasní absolventi sú generáciou, ktorá má najväčšiu tendenciu k zmene práce a chcú mať vyhliadky k ďalším pracovným príležitostiam. Chcú od života viac a veria tomu, že to môžu dosiahnuť. Zabudnite na prístup „my sme boli iní“ a nepremýšľajte viac vo svojej komfortnej zóne. Snažte sa pochopiť potreby a očakávania generácie Y. Je to jediná cesta ako ich získať a udržať si ich vo vašej spoločnosti.
Zdroj:
Amy Adkins, What Millennials Want From Work and Life, Gallup