6 rád ako čitať pracovné inzeráty
Vedeli ste, že na profesia.sk denne pribudne až 700 pracovných ponúk? Aj keď pracovné portály sú plné inzerátov, nie je vôbec jednoduché hľadať si novú prácu. Často sa stretávam s tým, že uchádzači volia taktiku „čím viac životopisov rozpošlem tým väčšia šanca, že sa mi odniekadiaľ ozvú“. Toto pravidlo však neplatí vždy.
Aj keď rozosielate desiatky životopisov, pozvanie na osobný pohovor neprichádza, lebo mnoho spoločností sa ozýva len tým uchádzačom, ktorí spĺňajú ich požiadavky na pozíciu. Vyhnúť frustrácií sa dá jednoducho, ak sa naučíte správne čítať pracovné inzeráty. Stačí sa držať nasledujúcich tipov:
Nenechajte sa zviesť názvom pozície
Ak je v názve slovo „manager“, zodpovedá tomu aj pracovná náplň? Nevyhodnocujte vhodnosť a zaujímavosť pracovnej ponuky len na základe toho, ako sa pozícia volá. Môže to odkazovať napríklad na interný jazyk spoločnosti, kde sa síce pozícia volá „XY manager“, ale v praxi žiaden tím/projekt viesť nebudete. Pred poslaním životopisu si preto kliknite aj na detaily pozície.
Venujte pozornosť popisu pracovnej náplne
V tejto časti sa mnohokrát dozviete, o čom daná pracovná pozícia naozaj je, ako by vyzeral váš pracovný deň.. Položte si otázku, či by vás táto praca skutočne bavila, či je to to čo hľadáte. Ak áno, venujte pozornosť ďalším časťiam inzerátu. Ak nie, tak šup na ďalší inzerát.
Pozor na špeciálne informácie
Ak sa vám náplň práce zapáčila, venujte pozornosť prípadným špecifikám ako napríklad: lokalita, zmluva na dobu určitú, zástup sa materskú dovolenku, práca na zmeny, cestovanie. Tieto informácie môžu vo veľkej miere ovplyvniť váš záujem o danú prácu.
Čítajte pozorne požiadavky na pozíciu
Ak sa zameriate bližšie na to, čo spoločnosť v požiadavkách na pozíciu uvádza, budete vedieť lepšie prispôsobiť váš životopis danej pozícii. Teraz vás nenavádzam k tomu, aby ste vo svojom životopise klamali! Konkrétne tipy, ako prispôsobiť svoj životopis pozícii, spísala moja kolegyňa v nasledujúcom blogu: http://hladacipokladov.sk/tajomstvo-uspesneho-zivotopisu-odhalene-prisposobte-ho-pozicii-o-ktoru-sa-uchadzate/ Pri písaní motivačného listu vám tiež pomôže informácia, či inzeruje priamo spoločnosť alebo personálna agentúra.
Buďte sebakritický
Ak sa vám nejaká pracovná pozícia zapáčila neznamená to, že automaticky spĺňate jej požiadavky. Ak je vyžadovaná pokročilá znalosť anglického jazyka, nebudú stačiť základy. Ak vyžadujú niekoľkoročnú prax v určitej oblasti, nestačí ak sa rýchlo učíte a vedeli by ste sa do toho dostať. Jednotlivé požiadavky si porovnajte s tým, že skutočne viete a máte za sebou. Požiadavky, ktoré sú „must have“ musíte spĺňať. Ak je však v inzeráte pri niektorej z požiadaviek uvedené „ideálne“, „preferujeme“ alebo „je výhodou“, znamená to istú mieru flexibility.
Nasledujte inštrukcie pre zaslanie životopisu
Spoločnosti si môžu v inzerátoch uvádzať v akom jazyku je potrebné zaslať životopis, v akom formáte. Taktiež, či je potrebný motivačný list alebo iné osvedčenia. Pri kreatívnych pozíciách ako grafik či copywriter je často podmienkou zaslanie portfólia s ukážkou vašich prác. Ak sa rozhodnete reagovať na pracovnú ponuku, vždy zaslite všetky náležitosti, ktoré sú požadované a zamerajte sa aj na ich kvalitu. Ak reagujete na pozíciu grafika, nestačí keď pošlete do prílohy zopár .png súborov bez akéhokoľvek bližšieho popisu Môže sa totiž stať, že kvôli nekompletným dokumentom si nakoniec pozvú na osobné stretnutia aj menej skúsených ľudí, ktorí však investovali čas navyše.
Tip na záver:
Už ste sa stretli s tým, že aj z nudnej a stereotypnej práce urobil pracovný inzerát prácu snov? Nakoniec ste nastúpili do práce a zistili ste, že v praxi robíte úplne niečo iné. Cieľom každého personalistu je napísať inzerát tak, aby vás zaujal. Myslite na to, keď budete inzerát čítať a na osobnom pohovore si vždy preverte, čo všetko naozaj pozícia obnáša.
Ďalšie užitočné rady môžete nájsť, keď kliknite tu.