Čo vlastne znamená HR marketing?
Nezáleží na tom, či hľadáte ľudí pre medzinárodnú spoločnosť, najväčšieho lídra na trhu alebo pre začínajúci start-up – vašou úlohou je nájsť a hlavne prilákať najlepšie talenty na pracovnom trhu. A to je už dnes bez efektívneho marketingu takmer nemožné.
Časy, kedy na obsadenie pozície stačilo na pracovnom portáli uverejniť inzerát a čakať na relevantné CV-čka, sú nenávratne preč. Aktívny a cielený marketing firmy na trhu práce dnes zohráva jednu z kľúčových úloh v boji o získanie tých najlepších ľudí.
Čo vlastne „HR marketing“ znamená a ako ho efektívne využiť pri výbere a nábore zamestnancov?
Úloha HR marketingu
Hlavným cieľom je prilákanie a udržanie tých najlepších talentov. Smerom navonok teda ide o aktivity, ktoré vám umožnia osloviť s otvorenými pozíciami tých najlepších v danom odbore.
V dobe sociálnych médií a priamej interakcie zamestnancov s „vonkajším“ svetom je tiež dôležité klásť dôraz na integritu značky a filozofie firmy. Zjednodušene povedané – nie je to len o tom, čo o sebe sami tvrdíte, ale o tom, čo naozaj ste. Preto hrá v HR marketingu významnú úlohu aj komunikácia smerom dovnútra firmy – budovanie pozitívneho pracovného prostredia, v ktorom ľudia radi pracujú, napríklad aj formou promovania tréningových programov pre zamestnancov či ďalších možností rozvoja. Na tom môžete následne stavať pri ďalších marketingových aktivitách.
Klaďte dôraz na prvý dojem
HR marketing samozrejme výrazne ovplyvňujú aj webová stránka či komunikácia na sociálnych sieťach. Potenciálny zamestnávateľ sa síce môže prezentovať navonok ako firma s otvorenou firemnou kultúrou a príjemnou pracovnou atmosférou, ale kľúčovými sú často miesta „prvého kontaktu“ uchádzača o prácu s danou spoločnosťou.
Pojem „user experience“ (zážitok/pocit z využívania systému alebo služby) je najčastejšie skloňovaný v súvislosti s dizajnom webových stránok. Pri návrhu služieb a produktov sa však môže však týkať aj bežných situácií v pracovnom a osobnom živote. Ako na kandidáta pôsobia priestory vašej spoločnosti? Bola asistentka na recepcii milá a usmievavá?
To všetko môže pozitívne, ale aj negatívne ovplyvniť prvý dojem vášho potenciálneho zamestnanca v štádiu úvodnej komunikácie so spoločnosťou. Práve v tom hrá HR nezastupiteľnú úlohu, keďže často personalisti sú tým prvým kontaktom uchádzača s danou spoločnosťou.
V ďalšej časti sa pozrieme na konrétne tipy pre personalistov ako budovať pozitívny HR marketing.
Zdroje:
Estela Vazquez Perez Colombo a Leandra Harris, Why Marketing and HR need to work together on the employer branding strategy, Blu Ivy Group
Blog je skrátenou verziou článku uverejneného v časopise Zisk, plná verzia je dostupná na: http://www.manazerskecentrum.sk/clanok/ezisk-hr-marketing.htm